Philip Aguirre y Otegui est un artiste belge né en 1961, qui vit et travaille à Anvers (Beligique). Il a étudié la sculpture à la Royal Academy of Fine Arts d’Anvers, mais il travaille également la peinture, le dessin, le collage, les techniques d’impression et l’installation.

C’est un artiste socialement engagé, caractérisé par une profonde sensibilité aux tragédies humaines comme les conflits, la migration et les réfugiés. Aguirre s’inspire des événements politiques quotidiens qui, en résonance avec son humanité, influencent son travail pour lequel il recourt à des matériaux traditionnels tels que le bronze, la terre-cuite, le bois, l’argile et le plâtre.

Fallen Dictator (2005) et The African Dream (2004) sont parmi ses œuvres les plus importantes. Elles évoquent respectivement le monument au roi Leopold II qui a colonisé le Congo et l’ambition des garçons africains qui voient dans une carrière footballistique le seul moyen de changer de vie. L’attention de l’artiste pour les tragédies humaines est palpable dans son œuvre Cabinet Mare Nostrum (2016), installation dédiée aux migrations contemporaines.

L’eau est un sujet récurrent et essentiel du travail d’Aguirre : source fondamentale de vie, elle est exploitée à des fins économiques et utilisée comme arme géopolitique. En 1991, il a réalisé une série de gravures suggérant une distribution égale de l’eau dans le monde. Fasciné par une source d’eau potable aménagée dans un quartier pauvre de Douala au Cameroun, il a transformé cette même source en un amphithéâtre nommé Théâtre Source, y améliorant les conditions d’hygiène et d’accessibilité.

Philip Aguirre y Otegui a exposé son travail au Mu.ZEE (Ostende, Belgique, 2013), à la Gallery Van de Weghe (Anvers, Belgique, 2012), à la Galerie Zwart Huis (Knokke, Belgique, 2009), au Middelheim Museum (Anvers, Belgique, 2008) et au Mercator (Anvers, Belgique, 2007).

Il a pris part à de nombreuses expositions de groupe dont : Vormidable, Muzeum Beelden aan Zee, (La Haye, Pays-Bas, 2015) ; Blickachsen, Bad-Homburg (Francfort, Allemagne, 2015) ; De vierkantigste rechthoek, Kunsthal KAdE (Amersfoort, Pays-Bas, 2014) ; Midden de Linie, SASK – (Saint Nicolas, Belgique, 2014) ; Hoge Horizon, Royal Museum of Fine Arts (Anvers, Belgique, 2014); Tempus Horribilis, Cathédrale Saint-Martin (Ypres, Belgique, 2014) ; Salon Urbain de Douala (SUD) (Douala, Cameroun, 2013) ;  Switch, Galerie Dukan Hourdequin (Paris, France, 2012) ; RAW, New Galerie (Paris, France, 2012) ; Tweespoor, De Warande (Turnhout, Belgique, 2012); Sleeping Beauties, Château de Gaasbeek (Belgique, 2011) ; Fort-Art-Fort (Mortsel, Belgique, 2011) ; Faites comme chez vous, Raw Material Company (Dakar, Sénégal, 2011).

Philip Aguirre y Otegui (1961) is a Belgian artist living and working in Antwerp. He studied sculpture at the Royal Academy of Fine Arts in Antwerp and beside sculptures his works also include paintings, drawings, collages, prints, and installations. He is a socially active artist, characterized by a deep sensibility with regards to human tragedies such as conflicts, migration and the human being as a refugee. Aguirre is often inspired by every day’s political events which, together with his humanity, affects his work, realized using traditional materials as bronze, terracotta, wood, clay and plaster.
Among his most important works there are Fallen Dictator (2005) and The African Dream (2004). The first one is the knocked down sculpture of a dictator. Here the artist refers to the monument of King Leopold II, who colonized Congo in the later 1800. The gold-plated football player performing a bicycle kick represented in The African Dream represents the most popular ambition among African boys, who look at the football career as the only possibility to change their lives.
Aguirre considers water as a recurring and essential subject for his work: fundamental life source, water is also exploited in economic terms and adopted as a geopolitical weapon. In 1991 he realized a series of etchings suggesting an equal water distribution in the world. Fascinated by a drinkable water source set in one of the poorest neighborhood of Douala, Cameroon, he converted it into an amphitheater, providing hygienic improvements and working on accessibility. Théâtre Source, inaugurated in 2013, has soon been adopted as the village square as well as a meeting place.
The artist’s involvement in human tragedies is shown in his work Cabinet Mare Nostrum (Cabinet of the Mediterranean Sea, 2016), an installation dedicated to contemporary migrations, which consists of a series of drawings, etchings, collages, models, and small sculptures realized between 1990 and 2016. This work deeply involves the public and makes it reflect on the causes and effects of migration, colonial conflicts and geopolitical issues, as well as the key role of the artist and of water in his art. Cabinet Mare Nostrum can be visited both at Limerick City Gallery of Art and at the Hunt Museum.
Philip Aguirre y Otegui has been exhibiting since 1985 in Europe and Africa. His solo exhibitions include Mu.ZEE, Oostende, Belgium (2013), Gallery Van de Weghe, Antwerp (2012), Galerie Zwart Huis (2009), Middelheim Museum, Antwerp (2008), and Mercator, Antwerp (2007).
He has been selected for a number of group exhibitions, including: Vormidable (2015), Muzeum Beelden aan Zee, The Hague; Blickachsen (2015), Bad-Homburg-Frankfurt, Germany; De vierkantigste rechthoek (2014), Kunsthal KAdE, Amersfoort, The Netherlands; Midden de Linie (2014), SASK – Sint Niklaas, Belgium; Hoge Horizon (2014), Royal Museum of Fine Arts Antwerp (KMSKA), Belgium; Tempus Horribilis (2014), Sint-Maartenskathedraal, Ieper, Belgium; Salon Urbain de Douala (SUD) and doual’art (2013), Douala, Cameroon; Switch (2012), Galerie Dukan Hourdequin, Paris; RAW (2012), New Galerie, Paris; Tweespoor (2012), De Warande, Turnhout, Belgium; Sleeping Beauties (2011), Gaasbeek Castle, Belgium; Fort-Art-Fort (2011), Mortsel, Belgium; Faites comme chez vous (2011), Raw Material Company, Dakar, Senegal.