Bili Bidjocka, né à Douala en 1962, est un artiste camerounais qui vit entre Paris, Bruxelles et New York. En 1975, il déménage avec sa famille à Paris, où il étudie ensuite à l’École Nationale Supérieure des Beaux-Arts. En 1985, il co-fonde l’association parisienne « underground » Les Frigos, destinée à soutenir des talents créatifs. Il fait ses débuts d’artiste et de commissaire d’exposition en 1994 et travaille à plusieurs projets culturels. En 1995, il co-fonde le Matrix Art Project à New York, une plateforme de production et d’expérimentation. De 1998 à 2007, il pilote le centre d’art contemporain Matrix Art Project de Bruxelles, où il vit pendant ces années. En 2007, Bidjocka revient à Paris.

Le travail de Bili Bidjocka consiste en installations, sculptures et projets conceptuels. Après une période de peinture, il réalise des installations qui recourent à l’écriture comme partie intégrante de son travail. Les processions et cérémonies camerounaises caractérisent son travail, offrant des métaphores pour faire réfléchir à la perte et à l’absence d’une part, à l’extase et au désir suspendu d’autre part.

Bijdocka a participé à plusieurs expositions et biennales : Johannesburg (Afrique du Sud, 1997), La Havane (Cuba, 1997), Dakar (Sénégal, 2000), Taipei (Chine, 2004), Venise (Italie, 2007) ; il a aussi présenté son travail au New Museum of contemporary Art de New York et lors de l’exposition itinérante Africa Remix à Düsseldorf, Londres, Paris, Tokyo et Johannesburg entre 2005 et 2007.

En 2000, lors de la Biennale de Dakar, Bidjocka produit une œuvre d’art in situ dédiée à la ville. Dakar Tour était un itinéraire qui invitait les visiteurs à partir à la recherche de petits drapeaux en dehors de l’exposition, à travers la ville et à la rencontre des habitants.

Contact : bbidjocka@yahoo.com

Bili Bidjocka (Douala, 1962) is a Cameroonian artist who lives between Paris, Brussels and New York. In 1975, Bidjocka and his family move to Paris where he studied at the Ecole Nationale Supérieure des Beaux Arts. In 1985, he is co-founder of the Parisian underground association Les Frigos, aiming to support creative talent. Starting in 1994, as an artist and as a curator, he works on several cultural projects and in 1995 he co-founds the Matrix Art Project in New York, a platform of production and experimentation. Between 1998 and 2007, he supervises the Matrix Art Project contemporary art center in Brussels, where he lives in those years. In 2007, Bidjocka moves back to Paris.
Bili Bidjocka’s works consist of art installations, sculptures and conceptual projects. After a period of painting, he realizes installations adopting writing as an integral part of his work. His work acts like a puzzle, a riddle that gives the artist the answers he needs about the sense of his art. Cameroonian processions and ceremonies characterize his work, adopting metaphors to make the artist think about loss and absence, on the one hand, and about ecstasy and suspended desire, on the other.
Bidjocka participated in several exhibition and biennales: Johannesburg (1997), Havana (1997), Dakar (2000), Taipei (2004), Venice (within Check List-Luanda Pop, 2007, by Fernando Alvim and Simon Njami); he also presented his art works in the New Museum of contemporary Art in New York and within the itinerant exhibition Africa Remix in Düsseldorf, London, Paris, Tokyo and Johannesburg between 2005 and 2007.
In 2000, during the Dakar Art Biennial, Bidjocka produces a site-specific work of art dedicated to the city, curated by Simon Njami and realized in collaboration with Vanessa van Obergheinuna. Dakar Tour was an itinerary that led visitors out of the exhibition, walking through the city and meeting the inhabitants looking for little flags. L’écriture infinie is an artwork that consists of a series of books provided with 6000 blank pages, 104 cm long, weighing about 100 kg. The public is asked to write, “as if it was the last thing to do before having a hand cut off”. Each volume, once completed, is sealed in a linen rag. The artist’s idea is that the volumes should be opened only when writing will no longer exist.

Contact : bbidjocka@yahoo.com